Strategi Guru Agama Desa dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’a Warga Desa

  • Rama Joni Institut Agama Islam Negeri IAIN Curup
  • Abdul Rahman Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup
  • Eka Yanuarti Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup

Abstract

This study aims to explore and find out the strategies of village religious teachers in improving the ability to read the Koran of Turan Baru villagers especially those aged 40 years and older. By using descriptive qualitative writing methods, data obtained using interviews and observations. The informants in this study were religious teachers and students studying the Koran in the village of Turan Baru. The results of the study obtained information that there are several strategies implemented by the Turan Baru Village Religion Teachers to improve the students' ability to read the Qur'an, namely; routine recitation; strategies for listening and correcting santri readings during recitation; motivate students in learning to read the Qur'an. The listening strategy used by village religious teachers is still quite effective in improving the ability to read Al-Qur'an of pilgrims who are above the age of 40 years and above, because when there is an error the teacher can immediately correct the mistakes of the congregation. Conclusions, methods and listening strategies in reading the Qur'an in the village of Turan Baru is one way to improve the ability to read the Qur'an, this strategy also increases the enthusiasm of learning of the congregation, which will eventually bring the congregation the better in reading the Qur'an with the correct reading rules.

Keywords: Strategy, Village Religion Teachers, Al-Qur'an Reading Ability

References

Akbar, A., & Ismail, H. (2018). Metode Pembelajaran Kitab Kuning di Pondok Pesantren Daarun Nahdhah Thawalib Bangkinang. Al-Fikra : Jurnal Ilmiah Keislaman. https://doi.org/10.24014/af.v17i1.5139

Aritonang, K. T. (2008). Minat dan Motivasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Penabur.

Azizy, A. Q. A. (2003). Pendidikan (Agama) untuk Membangun Etika Sosial. Semarang: Aneka Ilmu.

Bowering, G. (2015). Qur’an. In Islamic Political Thought. https://doi.org/10.1515/9781400866427-012

Bumbungan, B., Masluki, M., & Mutmainnah, M. (2018). Peningkatan Mutu Produksi Tanaman Siong di Kecamatan Basse Sangtempe Utara. Journal of Innovation and Applied Technology. https://doi.org/10.21776/ub.jiat.004.01.11

Corbin, A. S. dan J. (2003). Dasar-dasar Penulisan Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Djamarah, S. B. (2000). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.

Elizabeth, H. (2002). Psikologi Perkembangan; Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta: Erlangga.

Elizabeth, H. B. (1980). Psikologi Perkembangan (Suatu Pendekatan Sepanjang Rentan Kehidupan). Jakarta: Erlangga.

Erni Purwati, et al. (2012). Pendidikan Karakter. Surabaya: kopertais IV press.

Fahz, T. G. C. (2015). Bimbingan Belajar Bagi Siswa yang Kesulitan Membaca Alqur’an (Studi Kasus Di Sekolah Menengah Pertama Al-Islam Mijen-Demak Semester 1 Tahun Pelajaran 2015/2016). Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Fitriani, A., & Yanuarti, E. (2018). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menumbuhkan Kecerdasan Spiritual Siswa. BELAJEA: Jurnal Pendidikan Islam. https://doi.org/10.29240/belajea.v3i2.527

Fokusmedia, T. (2006). Undang-undang Guru dan Dosen. Bandung: Fokus Media.

Gade, F. (2014). Implementasi Metode Takrar dalam Pembelajaran Menghafal Al-Qur’an. Jurnal Ilmiah Didaktika. https://doi.org/10.22373/jid.v14i2.512

Hakim, R. (2015). Pembentukan Karakter Peserta Didik Melalui Pendidikan Berbasis Al-Quran. Jurnal Pendidikan Karakter.

Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa terhadap Pestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar (Studi Kasus terhadap Siswa Kelas IV SDN Tarumanagara Kecamatan Tawang Kota Tasikmalaya). Jurnal Penelitian Pendidikan.

Ismail, S. (2019). Peningkatan Kemampuan Baca Tulis Al-Qur’an Melalui Metode Scaffolding pada Siswa Kelas V Mi Terpadu Ad-Dimyati Bandung. Atthulab: Islamic Religion Teaching and Learning Journal. https://doi.org/10.15575/ath.v3i2.4210

Kependidikan, D. T. (2008). Strategi Pembelajaran dan Pemilihannya. Jakarta: Dipdiknas.

Mahmud. (2010). Psikologi Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.

Mardlotillah, F. (2013). Implementasi Kebijakan Sekolah dalam Upaya Pengembangan Pendidikan Karakter melalui Program Pembiasaan Membaca Al-Qur’an. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan.

Mernawati, M. 2011. (2011). Strategi Guru PAI dalam Meningkatkan Kemampuan Baca Tulis Al-Qur’an pada MTS Pondok Pesantren Nahdlatul Ulum Kabupaten Maros. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Mu’arif. (2005). Wacana Pendidikan Kritis Menelanjangi Problematika, Meretus Masa Depan Pendidikan Kita. Yogyakarta: Ircisod.

Nawawi, H. (1989). Organisasi Sekolah dan Pengelolaan Kelas sebagai Lembaga Pendidikan. Jakarta: Haji Masagung.

Nurdiansyah, R. (2016). Pemahaman Santri terhadap Kitab Duratun Nashihin Bab Fadhilah Ramadhan hubungannya dengan Aktivitas Ibadah Ramadhan mereka. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Nurrahmawati, R. (2016). Peran Guru dalam Kegiatan Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Siswa Berkesulitan Belajar Spesifik Kelas III di Sekolah Dasar Negeri Gadingan Kulon Progo. Jurnal Widia Ortodidaktika.

Pamungkas, R., Wendhaningsih, S., & Hasyimkan. (2017). Peran Guru dalam Pembelajaran Seni Tari SMAN 1 Seputih Agung Lampung Tengah. Jurnal Seni dan Pembelajaran.

Penanaman Nilai-Nilai Agama dalam Pembentukan Sikap dan Perilaku Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Luqman Al-Hakim Yogyakarta. (2006). Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan. https://doi.org/10.21831/pep.v8i1.2008

Peran Guru Sebagai Motivator Dalam Belajar. (2017). Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam.

Poerwadarminta. (2006). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Prasetyo, A. A. dan J. T. (1997). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Sanjaya, W. (2008). Kurikulum dan Pembelajaran, Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana.

Somad, B. (1981). Beberapa Persoalan dalam Pendidikan Islam. Bandung: al-Ma’arif.

Sugiasih, P. (2015). Pengaruh Peran Guru sebagai Motivator terhadap Motivasi Belajar Ekonomi Siswa SMA Se-Kecamatan Seririt Tahun Pelajaran 2014 / 2015. Jurnal Jurusan Pendidikan Ekonomi (JJPE).

Sundari, F. (2017). Peran Guru Sebagai Pembelajar dalam Memotivasi Peserta Didik Usia SD. Prosiding Diskusi Panel Pendidikan “Menjadi Guru Pembelajar” Keluarga Alumni Universitas Indraprasta PGRI.

Suparno, S. (1995). Peran Guru dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa. Dinamika Pendidikan.

Syaiful Bahri Djamaroh, A. Z. (2002). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka cipta.

Wina Sanjaya. (2008). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Wohanda, Nanda Ayu, Zainal Rachmat Agus, and G. R. (2018). Upaya Guru Ngaji dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Quran Anak pada TPQ Masjid Jami’babussalam Kota Bengkulu. (Skripsi, Universitas Bengkulu).

Yanuarti, E. (2016). Pendidikan Islam dalam Perspektif Filsafat Idealisme. BELAJEA: Jurnal Pendidikan Islam. https://doi.org/10.29240/BJPI.V1I2.108

Yusuf, M. (1986). Pengantar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Zakiah Daradjat, D. (1992). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Balai Pustaka.
Published
2020-06-29
How to Cite
Joni, R., Rahman, A., & Yanuarti, E. (2020). Strategi Guru Agama Desa dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’a Warga Desa. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 3(1), 59-74. https://doi.org/https://doi.org/10.31539/joeai.v3i1.1289
Abstract viewed = 115 times
pdf downloaded = 173 times